Positieve gezondheid: Oplossingsgericht werken in de huisartsenpraktijk

Inleiding en leerdoelen

In de gezondheidszorg is men opgeleid met het medisch model. Dit oorzaak-gevolg model is dominant voor de manier van denken in de gezondheidszorg. Alle zorgaanbieders zijn zeer goed getraind in deze werkwijze en het gaat hen heel natuurlijk af. Er wordt gekeken naar de oorzaken van gezondheidsproblemen en hoe deze aangepakt moeten worden. In het medische model doet de hulpverlener het onderzoek, stelt de diagnose en bepaalt de behandeling. Deze aanpak werkt echter niet altijd en zorgverleners zien patiënten soms (te) vaak terugkeren in de spreekkamer.

Mede daardoor komt er steeds meer belangstelling voor het oplossingsgericht werken. Het oplossingsgericht werken is een aanvulling op het medisch model, maar heeft een ander vertrekpunt; de patiënt/cliënt bepaalt wat hij wil bereiken. De zorgaanbieder sluit aan bij het doel van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. De focus ligt dus op de gewenste toekomst. De professional geeft geen adviezen, maar stelt vragen aan de patiënt/cliënt. Patiënten/cliënten zijn namelijk co-experts en een informatiebron. De professional helpt hen de gewenste toekomst te bereiken door het stellen van oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?), het vinden van uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) en het geven van positieve bekrachtiging van wat werkt. Bij een oplossingsgerichte aanpak bouw je aan wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders. De ervaringen met oplossingsgericht werken zijn veelbelovend.

Na afloop van de training hebben de deelnemers kennis gemaakt met de theoretische achtergronden en praktische vaardigheden van oplossingsgericht werken, weten zij hoe oplossingsgericht werken wordt gecombineerd met het traditionele medische model in het concept positieve gezondheidszorg en hebben zij geoefend met oplossingsgerichte taal en vaardigheden. Verder hebben de deelnemers kennisgemaakt met het begrip ‘hospitality’ in dienstverlenende organisaties, waaronder ook organisaties in de gezondheidszorg geschaard kunnen worden en hebben zij geoefend met hoe oplossingsgerichte vaardigheden binnen teams ingezet kunnen worden.

Datum en tijd

17 september 2024 van 09:00 tot 16:30 uur

Prijs

€200,- (Incl. catering) 

Docent(en)

Docenten van Mura Zorgadvies

Accreditatie

Geaccrediteerd bij
KABIZ

Doelgroep

DA

Klik hieronder voor de datum waarop jij de scholing wilt volgen

Evenementen

Scholing vol? Mail naar scholing@huisartseneemland.nl